زونا

زونا در کودکان و نوجوانان نادر بوده و شیوع آن با افزایش سن بیشتر می شود . میزان بروز بیماری از چهل سالگی به بعد زیادترشده و در دهه ششم وهفتم عمر به بیشترین میزان خود می رسد.

آیا ابتلا به این بیماری باعث مصونیت فرد می شود ؟

عتظاهرات موضعی بیماری به نوع عصبی که گرفتارمی شود هم بستگی دارد ، مثلا" در گرفتاری عصب افتالمیک ، دردوسوم موارد چشم ها هم گرفتار شده و حتی می تواند باعث کوری شود ، یا در گرفتاری بخش ماگزیلر، تاولها در ناحیه لوزه و زبان کوچکدیده می شود ، یا در زونای دهان و صورت ممکن است دندان درد اولین علامت بیماری باشد! گرفتاری اعصاب احشایی ممکن است با دردشکم بروزکند.

آیا زونا واگیردارد ؟بعد از اینکه ضایعات تاولی خشک شده و دلمه ایجاد شد احتمال سرایت ویروس وجود ندارد.

بله . علاوه بر پوست ، عصب هم آسیب می بیند و این آسیب ممکن است درازمدت ( حتی بعد از بهبود علائم پوستی ) باشد.

عارضه شایع زونا چیست ؟

درمان زونا چگونه است ؟در سال 2006 سازمان غذا و داروی امریکا نوعی واکسن به نام « زوستاواکس » را تایید کرده است که در افراد بالای 50 سال جهت پیشگیری از ابتلای به این بیماری و درد متعاقب آن تجویز می شود. واکسن مذکور احتمال ابتلا به زونا را تا 50 درصد و احتمال درد متعاقب زونا را تا 65 درصد کاهش می دهد. این واکسن هنوز در کشورهای عفب افتاده موجود نیست.

-------------------------------